Har du dårlig ånde? Sådan undgår du det

dårlig ånde

Har du også problemer med dårlig ånde? Bare rolig, du kan sagtens undgå det!

Dårlig ånde behøver ikke kun at være et medicinsk problem. Det kan også blive et socialt problem, fordi folk generelt vil undgå at tale for længe med en person, der har en ubehagelig og dårlig ånde. Måske kender du det endda selv, når du snakker eller hilser på en person med dårlig ånde: ligemeget hvor meget man forsøger at ignorere lugten, vil man aliígevel prøve at undgå den pågældende person.

Dårlig ånde kan have en forfærdelig negativ effekt på dit sociale liv, ligesom det kan have en negativ effekt på dit selvværd, fordi du føler dig utilpas og hele tiden er nervøs for, hvad folk omkring dig tænker.

Det er ikke fair at undgå visse personer på grund af dårlig ånde. Men det er også forståeligt, hvorfor de fleste alligevel vælger at gøre det. Den simple kendsgerning er nemlig, at ingen ønsker at være i nærheden af nogen med dårlig ånde, og det kan derfor være en god idé eksempelvis at få en konsultation hos en tandlæge i Odense for at finde frem til de årsager, som ligger til grund for problemet.

Hvorfor får man dårlig ånde?

Du kan få dårlig ånde som følge af oversete tandproblemer. Derudover siges det også, at forskellige årsager dikterer typen af dårlig lugt. Det betyder, at afhængigt af hvilke tandproblemer eller lidelser der er tale om, vil forskellige dårlige lugte i din ånde finde sted.

Udover at tandproblemer og tandkødssydomme kan forårsage dårlig ånde, kan man også få dårlig ånde som følge af et dårligt fordøjelsessystem. Lider man eksempelvis af forstoppelse kan ens ånde lugte eller minde om lugten af afføring.

I de flestes tilfælde er dårlig ånde dog opstået som følge af to ting: forkert kost og utilstrækkelig mundhygiejne. Det faktum at disse to ting er årsag til cirka 90% af alle tilfælde af dårlig ånde, er faktisk en rigtig god nyhed. Hvorfor? Fordi begge dele er forholdsvis enkle at korrigere. Men da der kan være mange forskellige årsager til, hvorfor du døjer med dårlig ånde, er det altid en god idé at få bugt med dårlig ånde i samarbejde med en tandlæge i Odense som er erfaren.

Tandlæge Ulrik Højgaard Hansen
Svendborgvej 89
5260 Odense S
Tlf.: 66 14 37 06

Bevar sunde tænder med et regelmæssigt tandeftersyn hos tandlægen

Sunde tandplejevaner er afgørende for, at du har en god mundhygiejne. Når du har en god mundhygiejne, kan du forebygge betændelse i tandkødet, huller i tænderne og andre problemer med tænder og tandkød. En grundig pleje af tænderne dagligt betyder, at du undgår mange behandlinger hos tandlæge og dermed regningen, der følger med. Med sunde tænder har du det bedste udgangspunkt for at undgå tandproblemer.

Det vigtigste for at bevare dine sunde tænder er – og vil altid være – den daglige pleje. Her er det vigtigt for dine tænders sundhed, at du benytter en tandbørste i en størrelse, der passer til din mund. Mange mennesker skrubber tænderne under tandbørstningen, og det er desværre ikke godt for tænderne. I stedet skal du børste i små cirkelbevægelse i mindst to minutter to gange dagligt. Det som de allerfleste glemmer i deres daglige rutine er tandtråden – og den er meget vigtig. Hvis man ikke bruger tandtråd dagligt, er der store dele af tændernes overflader der ikke bliver renset. Hele 40 pct. af vores tandoverflader, kan tandbørsten faktisk ikke nå. Hvis du følger disse råd, er du godt på vej til at bevare dine sunde tænder.

sunde tænder

Selvom man plejer sine tænder derhjemme lige efter bogen, er det dog stadig nødvendigt at besøge tandlægen indimellem. Tænder forbliver ikke sunde, uden at en professionel tandlæge udfører regelmæssige tandeftersyn for at tjekke dine tænder. Kommer du til de regelmæssige indkaldelser fra tandlægen forøger du sandsynligheden for, at du har sunde tænder og tandkød gennem hele livet. Du kan nemlig bevare din sunde tænder, hvis du får regelmæssige tandeftersyn, så eventuelle problemer bliver opdaget i god tid.

Ved regelmæssige tandeftersyn undersøges dine tænder for begyndende caries og betændelse i tandkødet. Du får samtidig en tandrensning, så dine tænder bliver renset grundigt, hvilket alle tænder fra tid til anden vil have behov for. I en tandrensning får du fjernet dine eventuelle tandsten, og tænderne bliver også renset for misfarvninger. Et regelmæssigt besøg hos din tandlæge i Roskilde eller i dit lokalområde kan således hjælpe dig med at forebygge tandproblemer.

Det kan være en god idé at have en tandlæge, der også tilbyder akutte tider. Din private tandlæge kender dine tænder, og derfor er det lettest og tryggest at skulle hen til sin egen tandlæge, hvis nu du får behov for en akut tid. Tandpine kan opstå og være meget smertefuldt, og her er det nødvendigt, at du bliver behandlet med det samme. Selvom du har sunde tænder, god mundhygiejne og går regelmæssigt til tandeftersyn kan der stadig opstå uforudsete hændelser. Derfor er det en god idé at vælge en let tilgængelig og akut tandlæge i Roskilde eller i netop din by til at gå til regelmæssigt tandeftersyn hos. På den måde har du minimal transporttid og mulighed for få en tid hurtigt, hvis uheldet er ude. At din lokale tandlæge tilbyder akutte tider betyder, at tandlægerne og tandplejerne har større kendskab til netop din mund og hurtigere kan yde den bedste service for dig.

Roskilde Tandklinik
Jernbanegade 58
4000 Roskilde
Tlf.: 46 35 76 61

Gode tandplejevaner begynder i barndommen

Det kunne ikke være mere sandt. Børns tandpleje begynder i en tidlig alder. Det er nemlig sådan, at så snart den første tand viser sig, så er det tid til at begynde plejen af dit barns tænder. Du skal vise dit barn, hvordan man plejer sine tænder og holder en god mundhygiejne. Det er nemlig noget, som du og dit barn skal gøre sammen, så dit barn lærer på en god måde, hvad gode tandplejevaner vil sige.

Hvad kan jeg som forælder gøre?

Du skal gøre det sjovt for dit barn at passe på sine tænder. Det må bestemt ikke være en ubehagelig oplevelse. Tværtimod skal det være en sjov oplevelse for både dig og dit barn, så den begyndende tandpleje bliver taget godt imod. Det er allerede i dit barns helt tidlige alder, hvor tandplejen skal begynde. Det vil også skabe en større sandsynlighed for, at dit barn vil fortsætte med at praktisere en god og grundig pleje i voksenlivet.

Med en god tandpleje og mundhygiejne kan man forebygge mange tandsygdomme og tandproblemer. Du vil derfor skåne dit barn for mange fremtidige smerter ved at lære dit barn, hvad det vil sige at have gode vaner inden for tandplejning. En god huskeregel for dit barn at lære er, at de kun har et sæt tænder, og derfor skal der passes godt på dem. Det vil sige, der er ikke noget med at springe en tandbørstning over en aften på grund af træthed efter en lang dag.Tandbørstning og yderligere tandplejning skal blive til en del af den daglige rutine.

Udover tandplejen derhjemme skal dit barn også til tandlægen. Det kan være en god idé at undersøge, hvilke tandlæger i dit område, der er dygtige og børnevenlige. Bor du for eksempel i Nordsjælland og søger en kompetent tandlæge i Humlebæk til dit barn, vil du med sikkerhed kunne finde en tandlæge, der passer til dine og dit barns behov. Der findes nemlig mange dygtige tandlæger, som har bred erfaring med børns tænder og tandpleje.

børn og tandplejevaner

En tandlæge kan hjælpe dig

Det kan være svært at vide, hvor stærke dit barns tænder er,og hvilken pleje de har brug for udover tandbørstning. Hvornår skal du foreksempel introducere tandtråd eller mundskyl i den daglige pleje af dit barnstænder? Eller hvor meget skal man forklare børn om tandsygdomme og tandproblemer? Af den årsag er et besøg hos en tandlæge en god idé. Der er mange gode og børnevenlige tandlæger i hele landet. Bor du for eksempel i Nordsjælland, vil du nemt kunne finde en børnevenlig tandlæge nær Humlebæk, Allerød eller Helsingør, der kan give dig vejledning i plejen af dit barns tandpleje. Har du tvivl eller spørgsmål, er det altid muligt at få en samtale med din tandlæge.

Nordsjællands Tandlægecenter
Frederiksgade 2 A