Få et nyt implantat på en enkelt dag

Er uheldet ude og en eller flere tænder ikke kan reddes, kan de med moderne teknologi heldigvis erstattes med implantater. Et implantat er en kunstig tand komplet med tandrod, der er typisk er fremstillet af titanium. Implantatet skal indsættes i kæben af tandlægen, og derefter vokser det selv fast i kæben og fungerer som en almindelige, ægte tand.

Der kan være flere grunde til, at man skal have indsat et implantat som erstatning for en eller flere tænder. Typisk skyldes det, at man mister en eller flere tænder på grund af sygdom eller i en ulykke. Man kan også få tandproteser, men fordelen ved implantater er, at de føles og ser ud som rigtige tænder, og i højere grad fungerer på samme måde.

De fleste mennesker uanset alder kan få indsat implantater, og normalt er den krævede operation meget simpel at udføre. I visse tilfælde kan det dog være mere kompliceret, eksempelvis hvis der ikke er tilstrækkeligt med kæbeknogle i den del af kæben, hvor implantatet skal sættes fast. I disse tilfælde vil det være nødvendigt at foretage en form for lokal knogleopbygning.

implantater

Hvor kan man få indsat implantater?

De fleste implantater er af meget høj kvalitet og kan i over 90 procent af tilfældene holde i over 10 år. På mange klinikker skal man henvises til en særskilt tandtekniker for at få udført operationen. På visse tandklinikker kan du dog få udført hele proceduren fra den indledende undersøgelse til selve operationen samme sted.

Blandt tandlæger i Aalborg findes der eksempelvis klinikker, der har en tandtekniker tilknyttet og derfor kan tage sig af hele den samlede behandling. Det kan give ekstra tryghed for dem, der er ængstelige for et større indgreb i tandsættet og som gerne vil være i velkendte omgivelser. Inden for professionel tandregulering i Aalborg og omegn findes der mange klinikker, der udfører hele indgrebet og indsætningen af implantater på kun 1 dag. Her møder man som patient om morgenen på klinikken. Til en start får man fjernet den eller de tænder, som skal erstattes med implantater. Derefter får man indsat 4 implantater og en plastbro, der midlertidig skal holde sammen på implantaterne. Efter 3 måneder, hvor kæben har haft tid til at hele, vil man få indsat den endelige bro og kan derefter fungere med velfungerende, nye tænder.

Tandlægerne I Gug
Sønder Tranders Vej 16
9210 Aalborg SØ
Tlf: 98 14 17 55

Forebyggelse er vejen til sunde tænder

Den vigtigste huskeregel, når det gælder at holde sine tænder sunde og raske, er forebyggelse. Når der først er kommet huller i tænderne, er skaden sket, og så er det op til din tandlæge at reparere så godt han eller hun kan. Det største arbejde for at få dine tænder til at holde sig sunde hele livet skal du dog selv udføre. Her hjælper det om ikke at springe over, hvor gærdet er lavest.

Sunde tænder

Hvorfor er forebyggelse så vigtig?

I vore dage er mange mennesker mere fokuserede på det kosmetiske aspekt af deres udseende, herunder også deres tænder, end den del af sundheden, der er knap så synlig. Selvom det måske virker mere oplagt at gå til tandlægen for at få rettet skæve tænder, end at bruge mange penge på noget så kedeligt som forebyggelse, er det sund fornuft at passe på dine tænder, også selvom du umiddelbart ikke kan se eller mærke, at der er noget galt med dem. Derfor er der eksempelvis mange professionelle tandlæger, der udbyder professionel tandregulering i København såvel som grundige forebyggende undersøgelser og rådgivning omkring tandpleje. Forebyggelse holder nemlig alvorlige tandsygdomme som huller i tænderne, tandkødsbetændelse og parodentose stangen, sygdomme der i værste fald kan ødelægge dine tænder.

Hvordan forebygger man tandsygdomme?

Den vigtigste del af forebyggelsen er ganske simpel, men også omfattende og kræver en god og grundig, daglig rutine. Du bør børste dine tænder med en tandbørste 1-2 gange om dagen, morgen og aften. Sørg for at komme ind i alle kroge og børste alle overflader, og afslut derefter med at rense mellemrummene mellem tænderne. Dette kan gøres med tandstikker, hvis du har større madrester, der har sat sig fast efter dagens måltider, eller med tandtråd, som du skånsomt filer mellemrummene med for at komme bakterierester og plak til livs de steder, hvor børsten ikke kan nå ind.

Udover den daglige rengøring af tænderne bør du også opsøge tandlæge mindst en gang om året for at få et eftersyn og eventuelt en dybere rensning. Din tandlæge kan også hjælpe dig med råd og vejledning til, hvordan du forebygger bedst muligt. Der findes mange dygtige, professionelle tandlæger i landet. Hvis du eksempelvis bor i København, vrimler det med tandklinikker. Et af de steder, hvor du kan få grundig individuel vejledning i forebyggelse af tandsygdomme, er på hos tandlæge Karsten Harley på Nørrebro.

Tandteam Harley v/Tandlæge Karsten Harley
Borups Allé 1
2200 København N
Tlf: 38 34 45 05

Hjælp mod din tandpine

I Danmark er vi gode til at børste tænder flere gange om dagen og bruge tandpasta for at beskytte vores tænder. Alligevel er det normalt, at de fleste danskere oplever tandpine én eller to gange i løbet af deres liv. Den dunkende smerte kan medføre en slem hovedpine, og gøre det svært at passe sin hverdag med arbejde, venner og familie. De fleste tandlæger på Nørrebro, i København og resten af Danmark hjælper dig heldigvis med at beskytte dine tænder mod smerter. Det er derfor altid en god idé at besøge din tandlæge regelmæssigt for at få professionel beskyttelse mod fremtidige tandpiner.

smerter tandlæge

Derfor har du ondt i din tand

Der kan være flere grunde til, at din tand gør ondt. Den mest almindelige årsag er, at du har et hul i tanden. Et ubehandlet hul giver bakterierne i munden mulighed for at ramme en nerve, hvilket kan medføre smerter i tanden. Det er vigtigt, at du både er opmærksom på de små og store tandhuller, da der er chancer for tandpine ved alle huller. Hvis bakterierne i munden når ind til nerven i din tand, er der også mulighed for betændelse i tandroden, hvilket ofte medfører en voldsom smerte.  Hvis du har et hul, eller allerede oplever voldsomme smerter i din tand, bør du kontakte din tandlæge på Østerbro hurtigst muligt og bestille tid.

Sådan gør du, hvis du har tandpine

Tandpine forsvinder ikke af sig selv, men bliver i stedet værre og værre. Det er derfor vigtigt, at du skynder dig at besøge din tandlæge, så du kan få hjælp mod dine intense smerter. I København er der professionelle tandlæger på Østerbro, Frederiksberg eller Nørrebro, som alle kan give dig en hjælpende hånd mod dine smerter. Indtil du får en besøgstid, kan smertestillende piller oftest nedsætte dine smerter. Ved voldsomme smerter er det oftest muligt at bestille en akut tid hos din tandlæge i København eller andre steder, så du kan få hjælp med det samme.

Det er altid en god idé at bestille tid ved din tandlæge, hvis dine tænder pludselig dunker af smerte. Det gælder også, hvis din tandpine forsvinder igen. En tandpine kommer nemlig altid tilbage, og derfor kan et tandtjek beskytte dig mod ubehagelige smerter i fremtiden.

TandCity ApS
Oslo Plads 8