Sådan genskaber tandlægen en knækket tand

Vi bruger tænderne til mange ting i hverdagen. Alle ord du siger, bliver dannet ved hjælp af tænderne og mundens andre dele, al mad du spiser kommer forbi dine tænder, og så bruger du dem til at smile og give andre ansigtsudtryk med. Desværre gør dette også, at tænderne er lidt udsatte. Slår man sig eller falder, kan det ske at tænderne bliver beskadigede, og hvad gør man så? Det første er nok at finde noget smertestillende, for en flækket tand kan være ret smertefuldt. Når du har behandlet den umiddelbare smerte, bør du opsøge din tandlæge hurtigst muligt, så du kan få ordnet tanden, inden problemet bliver værre. Vi vil her i samarbejde med Tandlægerne ved Nørreport, som tilbyder behandlinger hos en tandlæge på Nørrebro, gennemgå behandlingsforløbet for en flækket tand.

Knækket tand

Hvilke tænder har risiko for at flække?

Alle tænder kan flække, men der er nogle tænder, som er mere udsatte end andre. Her er tale om tænder der er blevet behandlet før, det vil sige tænder der har været hul i, der er blevet rodbehandlet eller tænder, som er blevet bleget meget. Risikoen behøver ikke være særlig stor, især hvis man passer på, og ikke dyrker højrisiko sport såsom fodbold eller boksning.

Hvis du har en lille flænge

Du har helt sikkert små flænger på en eller flere tænder. Dette er som regel ikke noget problem, og den eneste behandling tandlægen kan tilbyde er at polere lidt på flængen, så den ikke længere kan lave problemer. Små flænger gør ikke ondt, og er som regel forsaget af dine spisevaner.

Hvis du har en større flænge

En stor flænge eller en tand der er knækket helt eller delvist, er en anden sag. Her er der stor risiko for, at du har store smerter, og at tilstanden vil udvikle sig meget negativt hvis du ikke straks får en tandlæge til at kigge på det. Jo større flængen er, jo sværere er det at ordne tanden, så den bliver god og stærk igen bagefter. Den behandling der ofte gives, svarer til en fyldning, da det materiale der bruges til at fylde en tand, binder den effektivt sammen. Dette gør det til en god behandling for en flækket tand. Der kan være komplikationer, som gør at dette ikke er nok, hvorved det er op til den enkelte sag, om tanden først skal rodbehandles og om der senere skal en krone på, for at sikre at tanden kan holde til at blive brugt. Hvis du har en flækket tand, så find en dygtig tandlæge i København eller nær dig, og få din flækkede tand undersøgt med det samme.

Tandlægerne ved Nørreport I/S
Nørre Voldgade 27
1358 København K
Tlf: 33 15 35 30

Savner du dit hvide smil?

Flotte vide tænder giver et smukt smil og er et tegn på god mundhygiejne. Desværre oplever mange, at deres tænder bliver mindre hvide, fordi de med årene bliver affarvet. Tænderne bliver især mere gule ved dårlig tandplejning. Tænder bliver også misfarvet af molekyler fra eksempelvis kaffe, vin eller rygning. Det er vigtigt at være glad og stolt af sine tænder, og derfor er det fantastisk, at man kan modtage blegning fra tandklinikker i Lyngby og andre steder i Danmark, hvilket kan gøre dine tænder smukke og hvide igen.

Tandblegning

Hurtig tandblegning

De seneste år er der blevet opfundet revolutionerende måder at blege tænder på. Nogle tandlæger kan i dag blege dine tænder på 21 minutter. Det sker ved en speciel gele, som bliver smurt på dine tænder. Når først du har fået geleen smurt på tænderne, bruger tandlægen kold LED-lys til at ‘aktivere’ stofferne i geleen, som reagerer med misfarvningen på emaljen. Det resulterer i, at dine tænder bliver 2-9 farvetoner lysere efter 21 minutter under det kolde LED-lys.

Blegeskinner

En prisvenlig løsning på misfarvningsproblemet er blegeskinner.

Blegningsprocessen fungerer således, at din tandlæge tager et aftryk af dine tænder, som de bruger til at lave to afblegningsskinner til dine tænder. Derefter skal du have blegeskinnerne og medhørende blegegel på i 2 timer om dagen i 14 dage. Derefter vil du have rettet op på misfarvningen.

Misfarvning i en enkelt tand

Hvis det kun er en enkelt tand, der er misfarvet, skyldes det sandsynligvis, at tandens nerve er død. Nerven dør ofte, hvis tanden får et hårdt slag eller stød. Tandlæger i Nærum kan permanent rette op på denne misfarvning ved at fylde nervekammeret op med en pasta. Dette gøres en gang om ugen i ca. en måned (nogle gangere længere tid), indtil man har rettet helt op på misfarvningen. Derefter er farven på tanden igen permanent, og det er ikke nødvendigt med yderligere behandling.

Efter blegning

Hvis du er i gang med eller lige har afsluttet en blegningsproces, uanset behandlingsmetode, er det vigtigt at du ikke indtager mad- elle drikkevarer, der har været med til at farve tænderne i første omgang. Under behandlingerne må du som oftest heller ikke ryge. Du må til gengæld gerne spise hvide/lyse fødevarer som eksempelvis ris og pasta.

Spørg din tandlæge om præcist hvilke madvarer du kan eller ikke kan indtage i forbindelse med dit behandlingsforløb.

Tandlæge Team Lindberg
Lundtofteparken 83 st th.
2800, Kgs. Lyngby
Tlf: 45 87 99 35