Hvad er paradentose?

paradentosebehandling

Paradentose er et medicinsk udtryk for huller tænderne. Det er et mere eller mindre almindeligt forekommende hos børn, fordi de spiser mange sukker- og syreholdige fødevarer. Mange voksne får også huller i tænderne, og det kan udvikle sig til større indgreb, som let løber op. Derfor vil de fleste gerne undgå huller i tænderne. Både fordi det er dyrt, men også fordi at man hellere vil bruge tiden på at noget andet end at gå til tandlægen. Nedenfor har vi derfor samlet gode råd om tandpleje, som kan hjælpe dig med at undgå paradentose. Er du interesseret? Så læs med her. Søger du en akut tandlæge, så bør du kontakte en allerede i dag. Du kan finde mange gode tandlæger i Fredericia, som du kan kontakte og høre, hvad dine muligheder er.

1. Sund kost, sunde tænder

De føde- og drikkevarer, som du indtager, har en direkte indflydelse på, hvor sunde dine tænder er. Madvarer, som indeholder mange fibre og som samtidig er vitamin- og mineralholdige er gode ved dine tænder. Fibrene er med til at fjerne plak- og bakterierester fra dine tænder, så du dermed undgår at få huller i tænderne. Derimod er drikke- og madvarer, som indeholder meget sukker og syre ikke særlig gode ved dine tænder. Hvis du alligevel ikke kan holde dig fra søde og syrlige ting, så bør du vænne dig til, at børste tænder lige efter du har indtaget disse fødevarer.

2. Tandtråd

Du har sikkert fået det at vide før, men tandtråd er en af de vigtigste værktøjer, når det kommer til tandpleje. Grunden til dette er, at tandtråden kan komme ned der, hvor tandbørsten ikke har mulighed for det på grund af sin form. Derfor er det helt grundlæggende, at du bruger tandtråd, hvis du gerne vil undgå huller i tænderne. De fleste huller kommer af, at bakterier får lov til at ligge mellem tænderne i længere tid. Bakterierne begynder nu at nedbryde tanden, og hullet opstår. Hvis bakterierne får lov til at ligge, så kan det udvikle sig til et større hul, som kræver en mere kompliceret behandling. Dette kunne fx være en rodbehandling.

3. Find en god tandlæge

En god, tryg og professionel tandlæge kan gøre, at du har lyst til at komme igen. Jo mere du går til tandlægen, desto mindre chance er der for, at du skal gennemgå større behandlinger. Regelmæssigt tandtjek gør, at din tandlæge kan nå at gribe ind, før at det bliver værre. Hvis du har mistanke om parodontose, så bør du kontakte en tandlægeklinik allerede i dag. Held og lykke.

Tandlægerne Jyllandsgade

Jyllandsgade 20, 1 sal