Kend forskel på tandkødsbetændelse og paradentose

Tandkødsbetændelse og paradentose er udbredte tandlidelser i den danske befolkning. Paradentose udspringer af tandkødsbetændelse, og derfor er paradentose den mest alvorlige af de to lidelser. Hvis ikke tandkødsbetændelse behandles, kan det altså udvikle sig til paradentose, og derfor er det vigtigt at vide, hvad du kan gøre for at sætte ind over for problemet.

Du kan få individuel hjælp til forebyggelse og behandling af tandkødsbetændelse og paradentose hos en kompetent tandlæge i Køge, og i det følgende kan du blive klogere på forskellen på de to tandlidelser.

Kendetegn for tandkødsbetændelse

Tandkødsbetændelse opstår, når bakterier over længere tid ugeneret har opholdt sig ved tandkødsranden og på selve tandkødet. Her trænger bakterierne ind i tandkødet, hvilket giver sig til udtryk ved rødme, hævelse og blødende tandkød.

Begynder det at bløde fra din mund, når du børster tænder? Eller gør det ondt, når tandbørsten rammer visse områder i munden? Så kan det være tegn på, at du har tandkødsbetændelse.

Det bedste, du kan gøre for at komme tandkødsbetændelse til livs, er at have en god mundhygiejne, samt børste dine tænder grundigt.

Kendetegn for paradentose

Hvis tandkødsbetændelse forbliver ubehandlet, kan tilstanden videreudvikle sig til paradentose. Paradentose er kendetegnet ved at være en lidelse, hvor støttevæv samt kæbeknogle omkring tænderne nedbrydes.

Hvor tandkødsbetændelse har tydelige symptomer, har begyndende paradentose det desværre ikke. Derfor oplever mange patienter ikke at have symptomer, før tilstanden har nået et slemt stadie. Da væv og knogle sikrer, at tænderne sidder fast i munden, kan nedbrydningen i værste fald lede til, at tilstanden viser sig ved, at tænderne bliver løse og falder ud.

Heldigvis kan man gøre meget for, at problemet ikke udvikler sig i så alvorlig en grad. Med effektiv paradentosebehandling er det nemlig muligt at rense tandkødslommerne i dybden, så de nedbrydende bakterier bekæmpes. Dette gøres med blandt andet ultralyd, håndinstrumenter og i nogle tilfælde i kombination med antibiotikakur.

Sådan forebygger du tandkødsproblemer

Paradentose er en af de mest udbredte tandsygdomme i Danmark, og derfor er der god grund til at gøre, hvad du kan for at forebygge at blive ramt.

Du forebygger tandkødsproblemer ved at have en sund bakteriebalance i mundhulen og altså prioritere renhold med både tandbørste og tandtråd højt.

Hvis du vil undgå udvikling af paradentose, gør du desuden klogt i at undgå rygning. Der er en dokumenteret sammenhæng mellem paradentose og rygning, og paradentose har også vist sig at udvikle sig hurtigere blandt rygere.

Tandlægehuset Køge
Bjerggade 7