Tandlæge på Østerbro

At få fjernet sine visdomtænder (og anbefaling af tandlæge som er særdeles dygtig til dette)

visdomstaender

Her ses 2 fjernede visdomstænder

Visdomstænder er de kindtænder som vokser helt bag i munden. De fleste af de andre tænder vokser gennem ens barndom, og nogle kommer frem allerede i løbet af de første år af ens liv. Men, visdomstænder kommer først frem i løbet af de sidste år af ens teenage år, eller starten af ens voksen år. Det er derfor visdomstænder bliver kaldt for “visdoms”tænder. Ordet visdom refererer til at man er gammel nok til at være vis.

Af en eller anden grund, er der mange som blever bange ved tanken om at få fjernet sine visdomstænder. Der findes gamle historier som fortæller om hvilken smerte det er at få fjernet sine visdomstænder. Der er også gamle historier om visdomstænder som forårsager meget smerte eller ondt i hoved eller mund. Men er disse historier sande?

Både ja og nej. Dine visdomstænder kan forårsage meget smerte og det er rigtigt at i nogle tilfælde kan det være smertefuldt hvis man ikke gør noget ved det. Men man kan også undgå disse smerter med korrekt behandling. Men hvorfor kan visdomstænder overhovedet  være en smertefuld oplevelse?

Hvorfor giver visdomstænder så mange problemer?

Svaret skal findes i lokationen af visdomstænderne. Som nævnt, så ligger visdomstænderne i bagenden af munden. Det betyder at det kan være svært at nå dem med tandbørsten. Hvilket kan resultere i at de ikke bliver renset ordentligt. Det er derfor der ofte kommer huller i visdomstænderne. Hvis der kommer huller i tænderne så kommer der også smerte i tanden. Her er det vigtigt at understrege, at oplever du nogen form for smerter i dine tandlæge lige nu, så skal du kontakte din tandlæge med det samme. Bor du i København, nærmere betegnet Østerbro, kan Langeliniebroens Tandklinik anbefales.

I nogle tilfælde kan det dog tage noget tid før symptomerne viser sig. Derfor er der mange mennesker som ikke opdager at tanden er skadet før det er for sent. Men hvad gør man så?

Det er vigtigt at man regelmæssigt får tjekket sine tænder hos tandlægen. På den måde kan tandlægen overvåge og undersøge dine tænder ordentligt, og bruge tandlægens udstyr til at vedligeholde tænderne. Tandlægen vil lave rensnings behandlinger så dine tænder forbliver rene og uden huller.

I nogle tilfælde, kan det være den bedste løsning at få trukket tanden ud

I nogle tilfælde vil tandlægen vælge at trække en visdomstand ud, selv hvis den er helt uden huller eller skade, for at undgå fremtidige problemer. Det er mulighed man kan benytte sig af, så man er fri for at vente på der kommer huller eller infektion i tanden. Da visdomstænderne er meget udsatte, vil de ofte forårsage problemer senere og man kan derfor vælge at få dem fjernet på forhånd.

Hvis man opdager ens visdomstænder er blevet dårlige, men det er lidt sent man opdager det, så kan en udtrækning af tanden godt være smertefuld. Det kan være fordi tandkødet er blevet beskadiget eller der kan forekomme puds som kan gøre bedøvelse ineffektiv.

Hvis en infektion i visdomstanden kan behandles med antibiotika, vil tandlægen ofte råde til at behandle med antibiotika og først derefter udtrække den dårlige tand. Det er for at forhindre smerte under udtrækningen.